Dzień wody w PP8
„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz
Powszechnie wiadomo, iż dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego co jego tacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo – skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka. I chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne to dają dziecku okazję, do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki, a wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji. Idąc tym tokiem myślenia dnia 20 marca udało się zorganizować „Dzień wody” na świeżym powietrzu pod przewodnictwem p. Karoliny S. oraz podopiecznych z kółka biologicznego ZE 1. Dzieci jak zwykle były zainteresowane, zafascynowane nowymi pomysłami i ciekawymi doświadczeniami z wodą. Wśród zabaw znalazły się następujące aktywności : rekin i rybki, przenoszenie wody do celu, memory „podwodny świat”, łowienie jajek z wodą, sprzątanie oceanu; Pokazy: iluzje optyczne z wykorzystaniem szklanki z wodą; „magiczny płyn”, który sprawiał że przezroczyste roztwory przybierały różne barwy, próba spalenia siatki z wodą, przelewanie wody z kubeczka do kubeczka po sznurku, eksperyment z wodą w szklance i papierem itd.
Eksperymenty bardzo podobały się przedszkolakom, które z uwagą badały właściwości wody. Nie zabrakło także zabaw ruchowych, oddechowych i plastycznych o tematyce wody. Dzień ten miał na celu rozwijanie zainteresowań dzieci o otaczającym je świecie oraz rozbudzenie poczucia odpowiedzialności za istniejące niewielkie zasoby wody pitnej; uświadomienie znaczenia wody dla życia i zdrowia ludzi, zwierząt i roślin.
Kamila Kuczyńska